החיים שלנו מורכבים מכללים ונורמות התנהגות .
על מנת להתקדם בשלבים השונים אנו צריכים לעבור תהליך התגברות- תהליך שבדרך כלל מצביע על חשיבה ובחירה לפני התגובה האוטומטית – זו שנולדנו איתה.
ככל שהילדים יחוו בגיל מוקדם יותר את היכולת שלהם לבחור כיצד להגיב – היכולת שלהם לשלוט באוטומטים שלהם ולהתנהג בהתאם למטרות ולרצון גבוה שהציבו לעצמם תגבר.
ילדים יכולים לבחור ועל המחנכים שלהם ללמד אותם על האפשרויות העומדות בפניהם כבר מגיל קטן מאוד.
באימוני לחימה משולבת מהגיל הצעיר ביותר ועד לגילאי הבוגרים עובדים על המון תחומים, בין השאר המאמנים שמים דגש על רגע הבחירה- הצומת אליה מגיע כל אחד בשלבים שונים בחייו וגם באימון ובו הוא בעצם בוחר את התגובה שלו .
לדוגמא:
ילד מקבל מכה.
עומדות בפניו לפחות שתי אפשרויות תגובה הפוכות
- תגובות רגשיות כמו בכי/ כעס/עלבון/תסכול/אגו שעוצר את הפעילות וממתין להתערבות חיצונית או,
- התגברות וחזרה לעשייה מועילה.
לכל ילד יש נטייה טבעית לאחד הקצוות –תגובה רגשית או בחירה בעשייה.
כל ילד חווה השפעות מהסביבה/ מהחינוך על הבחירה שלו ברגע האמת.
השפעות החינוך והסביבה יגרמו לשונות בזמן השהייה של הילד בנקודות שונות ועל הדרך שהוא יעשה מנקדות הקיצון עד לחזרתו לפעילות רגילה ומועילה.
מעטים הילדים שיודעים לנהל את הבחירה שלהם ברגע האמת ולשלוט בה ולכן צריך להציג בפני הילדים ולתרגל איתם כמה שיותר מוקדם להכיר את הנקודות שבהן הם יכולים לבחור ולתרגל איתם את הבחירות שמועילות להתפתחות שלהם.
מאמני לחימה משולבת שמים להם למטרה לקשור את האימון לתגבור המודעות לבחירה ולזיהוי הרגעים שבהם היא מתאפשרת ובכך וללמד את הילד בזמן אמת לבחור את התגובה שלו בעצמו.
כבר מהגילאים הצעירים ביותר , המאמנים מזכירים למתאמנים שבכל רגע באימון -ביכולתם של המתאמנים לבחור את התנהגותם : התנהגות מועילה – הקשבה, ריכוז וביצוע מדויק לעומת התנהגות אוטומטית : הפרעה וחוסר שיתוף פעולה. כך המתאמנים לומדים להתגבר על הרפיון באמצעות הרצון והריכוז.
דוגמא נוספת:
כל אימון נפתח במדיטציה שתכליתה לשמור על שקט גופני ותקשורת של אדם עם עצמו וגופו במשך מספר דקות. הילדים חווים מוסיקה/ רעש או תנועה מסביב /תחושות פיזיות שונות כמו גירוד או עקצוצים בעיניים ובדיוק ברגעים הללו הם מקבלים תזכורת מהמאמן שהם יכולים לבחור אם לזוז או להמשיך במטרה שהציבו לעצמם ולהתאפק.
התגברות כזו מחזקת אצל המתאמן את הרצון ובהמשך את הביטחון העצמי והאפשרות שלו להתקדם בחיים.
בתום המדיטציה מסכם המאמן את המדיטציה, משבח את המצטיינים בה ומעיר למי שהרבה להפר את חוקי המשחק ולוותר לעצמו. החלק הזה של האימון מסתיים בקידת כבוד של המתאמנים כלפי המאמן וקידה דומה מהמאמן כלפי המתאמנים.
בדרך הזו לומדים המתאמנים לקשור את תנועת גופם עם הרצון והמחשבה שלהם במקום עם היצר והאוטומט.
יסודות חשובים אלה שמוקנים במהלך האימון למתאמן משפיעים עליו גם הרבה מעבר לזמן האימון- בבית, בבית הספר/בעבודה ובחיים מול אנשים.
לוחמי לחימה משולבת מיומנים יגלו יותר אורך רוח בתחומים נוספים בחייהם דרך ההבנה החשובה הזו אנו מקבלים אין סוף התייחסויות מהורים של ילדים שלאחר זמן אימון מסוים היכולות שלהם בלימודים השתפרו והיחס שלהם בבית השתנה לטובה , הסיבה לכך נעוצה בחיזוק ההבנה ותרגול היכולת של כל אחד ואחד לבחור בעצמו כמעט בכל רגע איך להגיב וכיצד לנהוג.
לצפייה באיציק פרנקו מסביר על רגע הבחירה בע"פ